Jak pakować paczki do wysyłki? Dowiedz się, jak zrobić to dobrze!

Jak pakować paczki do wysyłki? Dowiedz się, jak zrobić to dobrze!

W ciągu ostatnich lat handel przeszedł niemałą rewolucję i na stałe przeniósł się do Internetu. Kupowanie online ma wiele zalet, a konsumenci coraz chętniej korzystają z jego dobrodziejstw. Produkt i jego jakość to czynniki bardzo ważne, jednak okazuje się, że to nie wszystko, co przekonuje klienta do zakupów w Twoim sklepie. W dobie wszechobecnej – i nawet nieco agresywnej konkurencji – ogromne znaczenie ma też sposób pakowania paczek, które są integralną częścią e-sklepów. Dlaczego opakowanie to “być albo nie być” Twojej firmy? Jak pakować paczki do wysyłki, aby klient zapamiętał Twój sklep i do niego wrócił? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym dzisiejszym wpisie.

Zakupy online – dlaczego konsumenci je lubią?

Do niedawna zakupy kojarzyły się z czasochłonnymi, nierzadko całodniowymi wyprawami do centrów i kompleksów handlowych. Obecnie klient ma znacznie więcej możliwości, a ulubione produkty może swobodnie kupić online. W sklepach internetowych z reguły nie ma ograniczeń – artykuły spożywcze, przemysłowe, sprzęt RTV i AGD, a także ubrania można bez trudu znaleźć w sieci. W ciągu kilku ostatnich lat doceniono wygodną formę kupowania bez konieczności wizyty w sklepie stacjonarnym. Oszczędność czasu i pieniędzy, a także możliwość odwiedzenia e-sklepu niezależnie od godziny i dnia tygodnia to atuty, dzięki którym e-handel wygrywa na rynku.

Nie bez znaczenia pozostaje możliwość otrzymania zakupionego artykułu wprost pod drzwi – dzięki możliwości dostawy kurierem lub w równie wygodnej formie – do paczkomatu. W związku z tym nie ma już konieczności posiadania lub wynajmowania dużego samochodu, by przewieźć ze sklepu ponadgabarytowy produkt.

Nie da się ukryć, że dla konsumenta liczy się też możliwość wybrania towaru w najniższej cenie. Zakupy w sieci to okazja do wygodnego porównania cen w różnych sklepach w relatywnie krótkim czasie. Co więcej, klient liczy się ze zdaniem innych, dlatego docenia możliwość sprawdzenia opinii dotyczących zarówno zamawianego artykułu, jak i firmy, która go sprzedaje.

Wysyłka paczek – nie lekceważ tego procesu

Jakość asortymentu, który oferujesz w swoim sklepie, jest ważna, ale wbrew pozorom nie gwarantuje, że klient wróci na kolejne zakupy. Dla konsumenta ogromne znaczenie ma końcowy etap transakcji, czyli otrzymanie zamówienia. Choć większość e-sklepów umożliwia odbiór osobisty zakupionego towaru, to rzadko się z niego korzysta. Najczęściej wybiera się wygodną dostawę za pośrednictwem firmy kurierskiej. Co to oznacza dla Ciebie? Musisz szczególnie skupić się na procesie pakowania i wysyłki paczek.

Czy wiesz, że jednym z ważniejszych powodów, dla których klient wybiera dany sklep online, jest relatywnie krótki czas dostawy i niski jej koszt? Na finalną opinię kupującego w Twoim sklepie wpływa także sam proces dostarczenia zamówienia. Innymi słowy, zakupiony towar musi dojechać bezpiecznie, a przede wszystkim w całości. Za to w dużej mierze odpowiada sposób zapakowania paczki i jakość samego opakowania. Pamiętaj, że odpowiedzialność za ten proces leży na barkach Twojej firmy.

Organizacja wysyłek – kluczowy aspekt prowadzenia e-biznesu

Niezależnie od charakteru Twojego przedsiębiorstwa i branży, w której działasz, organizacja procesu wysyłki paczek okazuje się kluczowa. Zazwyczaj zamówienia odbiera biuro obsługi klienta. Następnie przekazuje je do magazynu, gdzie przeważnie się je kompletuje. W większości firm na tym etapie następuje także pakowanie przesyłki i nadanie jej do firmy kurierskiej. Do tego czasu odpowiedzialność za paczkę spoczywa na Tobie.

Z reguły następnie przejmuje ją wybrany przez Ciebie partner logistyczny. Musi zapewnić paczkom bezpieczeństwo i zadbać o to, by dotarły w nienaruszonym stanie do Twojego klienta. Jednak w praktyce, jeśli na jakimś etapie przewoźnik zawiedzie, konsument wróci z uwagami do Ciebie. Dlatego też musisz możliwie jak najwięcej uwagi poświęcić jakości opakowań i zabezpieczeniu towaru, aby mieć pewność, że ze swojej strony zrobiłeś wszystko, by zamówienie dotarło do klienta w całości.

Jak pakować paczki? Te akcesoria są niezbędne

Sposób pakowania wpływa na finalną opinię klienta o usługach Twojej firmy i postrzeganie Twojej marki, a samo opakowanie pełni wiele istotnych funkcji. Do najważniejszych zaliczamy prawidłowe zabezpieczenie towaru. Droga z Twojego magazynu do klienta jest dla paczki wymagająca, dlatego procesowi pakowania musisz poświęcić najwięcej uwagi. Z drugiej strony, opakowanie to Twoja wizytówka i pierwszy element, który widzi konsument po otrzymaniu przesyłki. Czytaj dalej, a dowiesz się, jak pakować paczki, by zachwycić swojego klienta.

Wybierz opakowanie

Najczęściej wybiera się pudełka wykonane z tektury falistej. To sprawdzone rozwiązanie, które charakteryzuje się wysoką wytrzymałością, niezależnie od gabarytów wysyłanego towaru. Zaletą, która z pewnością przekona Cię do takich opakowań, jest relatywnie niski koszt ich produkcji, szczególnie jeśli zdecydujesz się na zrobienie ich samodzielnie z gotowych półfabrykatów. Dzięki temu możesz przygotować pudełko dopasowane do wymiarów pakowanego towaru.

Choć takie opakowania są bardzo wytrzymałe, to warto zadbać o dodatkowe zabezpieczenie towaru. W tej roli doskonale sprawdzą się przekładki tekturowe. Dzięki ich zastosowaniu przesyłka stanie się mniej podatna na uszkodzenia – znajdziesz je w naszym sklepie. Pamiętaj, aby wymiary Twojej przesyłki były zgodne z wymaganiami wybranej przez Ciebie firmy kurierskiej.

Zadbaj o detale

Obecnie w Internecie można kupić w zasadzie wszystko – konsumenci chętnie wybierają online duży sprzęt RTV i AGD, a nawet meble. Korzystna cena i dostawa wprost pod drzwi zdecydowanie zachęcają do tej formy zakupów – szczególnie osoby, które nie mogą pozwolić sobie na samodzielne przewiezienie takich artykułów ze sklepu stacjonarnego.

Delikatny i podatny na uszkodzenia towar w zakresie pakowania wymaga szczególnej troski o detale. Jak pakować takie paczki? Skup się szczególnie na zabezpieczeniu narożników i brzegów – przydadzą Ci się do tego kątowniki tekturowe. To niezawodny sposób na zniwelowanie ryzyka zarysowań i uszkodzeń delikatnych produktów. Wysokiej jakości kątowniki są trwałe i odporne na odkształcenia. Różne wymiary pozwolą Ci na perfekcyjne dopasowanie ich do gabarytów przesyłki.

Opakowanie to nie wszystko

Wnętrze paczki musi być solidnie zabezpieczone przed negatywnymi skutkami wstrząsów i upadków – wszak droga, jaką pakunek musi przebyć do klienta, jest długa i wymagająca. Do zabezpieczenia wnętrza doskonale sprawdzi się pianka polietylenowa, która ochroni zawartość pudełka nie tylko przed uderzeniami, ale także przed wilgocią. Swoje zastosowanie znajduje ona szczególnie w przedsiębiorstwach oferujących delikatne towary, ale też artykuły spożywcze, ponieważ świetnie zabezpiecza zawartość przed przegrzaniem lub wyziębieniem.

Postaw na odpowiednią taśmę pakową

Taśma taśmie nierówna – jeśli wydaje Ci się, że paczkę przeznaczoną do wysyłki możesz zabezpieczyć dowolną taśmą klejącą, to niestety jesteś w błędzie. Rynek oferuje różne rodzaje tych akcesoriów, w tym:

– taśmy akrylowe,

– taśmy Hot Melt,

– taśmy Solvent.

W przypadku przesyłek Twoją uwagę powinny zwrócić szczególnie dwa ostatnie typy. Klej na bazie kauczuku naturalnego lub syntetycznego pozwala na skuteczne zabezpieczenie paczki przed wpływem szkodliwych czynników zewnętrznych, takich jak promienie UV i zmienne temperatury. Dzięki wykorzystaniu tych taśm w procesie pakowania Twoja przesyłka z pewnością nie uszkodzi się podczas transportu – to też gwarancja, że przypadkowo się nie otworzy.

Jak pakować paczki? Proces pakowania krok po kroku

Przed przystąpieniem do pakowania paczki przede wszystkim skompletuj niezbędne akcesoria, o których wspomnieliśmy wyżej. Weź pod uwagę, że nie ma jednego, słusznego sposobu na przygotowanie przesyłki – ze względu na różnorodność sprzedawanych i wysyłanych produktów. Niemniej, cały proces dotyczący standardowych paczek można zamknąć w kilku krokach.

  1. Przygotuj opakowanie kartonowe i dopasuj je do produktu, jaki wysyłasz. Postaraj się, by miało regularny kształt, akceptowany przez firmy kurierskie.
  2. Zabezpiecz wnętrze paczki. Wykorzystaj do tego piankę polietylenową.
  3. Zaklej paczkę wybraną taśmą pakową. Jeśli zawartość jest szczególnie delikatna, możesz przykleić odpowiedni piktogram (np. “uwaga szkło”).
  4. Umieść na paczce etykietę kurierską lub list przewozowy. Jeśli na wyposażeniu Twojej firmy jest drukarka do etykiet, swobodnie możesz je wydrukować samodzielnie.

Nieco inaczej wygląda proces pakowania przesyłki ponadgabarytowej. W zależności od rodzaju wysyłanego artykułu, można pominąć w nim krok dotyczący pudełka kartonowego. Jak pakować paczki ponadgabarytowe?

  1. Przygotuj folię stretch, kątowniki i przekładki tekturowe.
  2. Użyj tektury do zabezpieczenia krawędzi i narożników artykułu.
  3. Owiń całość folią stretch. Możesz wybrać bezbarwny lub czarny wariant.
  4. Naklej na przesyłkę etykietę kurierską lub list przewozowy.

O czym musisz pamiętać?

Opakowanie, w którym klient otrzyma od Ciebie zamówienie, pełni ważną funkcję w budowaniu wizerunku Twojej firmy. Dlatego też nie powinno się lekceważyć procesu pakowania. Paczka to ostatni moment, w którym “spotykasz się” z klientem – zadbaj zatem o to, by była estetyczna i przyciągała uwagę. Opakowanie musi być praktyczne, ale i atrakcyjne wizualnie. To jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, dzięki któremu klient z pewnością zapamięta Twoją markę.

Nie zapomnij, że pakowanie paczek wpływa też na Twoją relację z klientem. Pokaż mu, że jest dla Ciebie ważny. Niezbędne akcesoria do skutecznego, solidnego i bezpiecznego pakowania paczek znajdziesz w ofercie naszego sklepu.

Produkt dnia
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl