Etykiety produktowe to oznaczenia, jakie widnieją na opakowaniu każdego produktu. Zawierają najważniejsze z punktu widzenia klienta informacje, dlatego tak ważne jest, by były wyraźne, czytelne i odpowiednio trwałe. Etykiety można podzielić na wiele rodzajów w zależności od zastosowanego materiału (papier lub folia), kleju, rozmiaru, koloru czy kształtu. Jeśli chodzi o technikę wydruku, wyróżniamy dwa główne typy: etykiety termiczne i termotransferowe, a proces ich wytwarzania przebiega nieco inaczej. W tym wpisie przedstawimy, jak powstają oba rodzaje.
Etykiety termiczne
Etykiety termiczne są powszechnie spotykane w handlu i logistyce. Wyróżnia je przystępność cenowa i bardzo prosty proces wydruku. Jak sama nazwa wskazuje, tego rodzaju etykiety powstają w drukarkach termicznych, które działają na zasadzie wypalania specjalnego papieru przez nagrzaną do wysokiej temperatury głowicę. Pod wpływem ciepła na papierze powleczonym termoaktywną substancją powstają ciemniejsze ślady, czyli wydruk. Do produkcji etykiet nie są potrzebne żadne dodatkowe akcesoria takie jak tusz czy kalki, dzięki czemu generuje ona minimum odpadów. Wydruki termiczne są monochromatyczne, a ich wadą jest niska trwałość – blakną pod wpływem czasu, słońca czy pocierania, dlatego nadają się na produkty szybko rotujące (np. spożywcze) i przechowywane pod dachem.
Etykiety termotransferowe
Proces wydruku metodą termotransferową jest nieco bardziej skomplikowany, ale pozwala uzyskać znacznie trwalsze etykiety na różnych podłożach (papier, folia, poliester). Druk może być czarno-biały lub kolorowy, a do jego stworzenia niezbędne jest użycie odpowiedniej taśmy termotransferowej zwanej też kalką barwiącą. Drukarka podgrzewa taką taśmę, co sprawia, że zawarty w niej pigment zostaje przeniesiony na wybrany materiał. W efekcie powstaje trwała i odporna na czynniki zewnętrzne etykieta termotransferowa.